Cu cât un copil cu dislexie este diagnosticat mai devreme, este posibil să fie mai eficiente intervenții educaționale.
Dar identificarea dislexiei la copiii mici poate fi dificilă atât pentru părinți, cât și pentru profesori, deoarece semnele și simptomele nu sunt întotdeauna evidente.
Dacă îți faci griji pentru copilul tău
Dacă sunteți preocupat de progresul copilului dvs. în ceea ce privește citirea și scrierea, mai întâi discutați cu profesorul lor. De asemenea, poate doriți să vă întâlniți cu alt personal din școală.
Dacă există o preocupare continuă, luați-vă copilul să vadă un medic primar. Se poate ca copilul dumneavoastră să aibă probleme de sănătate care le afectează capacitatea de a citi sau scrie.
De exemplu, acestea pot avea:
- probleme de vedere, cum ar fi miopia sau strabism
- probleme de auz ca rezultat al unei afecțiuni cum ar fi urechea cu lipici
- alte afecțiuni, cum ar fi tulburarea de hiperactivitate cu deficit de atenție (ADHD)
Dacă copilul dumneavoastră nu are probleme de sănătate subiacente evidente pentru a-și explica dificultățile de învățare, este posibil să nu răspundă foarte bine la metoda de predare și să fie nevoie de o abordare diferită.
Citiți despre gestionarea dislexiei pentru mai multe informații despre intervențiile educaționale care vă pot ajuta.
Evaluările dislexiei
Dacă încă există probleme cu privire la progresul copilului dvs. după ce au primit învățământ și sprijin suplimentar, poate fi o idee bună să aveți o evaluare mai aprofundată.
Aceasta poate fi realizată de un psiholog educațional sau de un profesor de dislexie de specialitate adecvat.
Vor putea să vă sprijine pe dumneavoastră, pe copilul dvs. și pe profesorii copilului dvs., ajutând la îmbunătățirea înțelegerii dificultăților de învățare ale copilului dvs. și sugerând intervenții care îi pot ajuta.
Solicitarea unei evaluări
Există mai multe modalități de a solicita o evaluare pentru copilul dvs., deși poate fi uneori un proces consumator de timp și frustrant.
Primul pas este să întâlniți profesorul copilului dvs. și coordonatorul de nevoi speciale ale școlii lor (SENCO) pentru a discuta problemele dvs. și orice intervenții care au fost deja încercate.
Dacă copilul dvs. continuă să întâmpine dificultăți în ciuda intervențiilor, puteți solicita trimiterea lor de evaluare de către un psiholog educațional al autorității locale sau de un alt specialist în dislexie.
Sfatul pentru educație specială pentru părinți independent (IPSEA) este o caritate independentă pentru părinții copiilor cu nevoi speciale.
IPSEA nu oferă în sine evaluarea, dar site-ul său web oferă informații despre pașii pe care îi puteți face pentru ca nevoile copilului dvs. să fie evaluate de alte organizații.
Sau puteți aborda direct un psiholog educațional independent sau un alt profesionist calificat în mod direct.
Puteți găsi un director al psihologilor autorizați pe site-ul British Psychological Society.
Puteți contacta, de asemenea, o asociație națională sau locală de dislexie pentru ajutor pentru organizarea unei evaluări.
Procedura de evaluare
Înainte de a avea loc evaluarea, dumneavoastră și școala copilului dvs. vi se poate trimite un chestionar care vă întreabă copilul și problemele conexe, cum ar fi:
- starea generală de sănătate a acestora
- cât de bine îndeplinesc anumite sarcini
- ceea ce crezi că trebuie să se schimbe
Evaluarea în sine poate implica observarea copilului dvs. în mediul său de învățare, conversația cu adulții cheie implicați în învățarea copilului și solicitarea copilului dvs. să ia parte la o serie de teste.
Aceste teste pot examina copilul dumneavoastră:
- abilități de lectură și scriere
- dezvoltarea limbajului și vocabularul
- raționament logic
- memorie
- viteza cu care pot prelucra informații vizuale și auditive (sonore)
- aptitudini organizaționale
- abordări ale învățării
Ce se întâmplă după aceea
După ce copilul dvs. a fost evaluat, veți primi un raport care prezintă punctele sale forte și punctele slabe, cu recomandări despre ce s-ar putea face pentru a îmbunătăți zonele cu care au dificultăți.
În funcție de gravitatea dificultăților de învățare ale copilului dvs., poate fi posibil ca dificultățile acestora să fie gestionate prin sprijinul nevoilor educaționale speciale (SEN) , un plan de acțiune întocmit de școala lor și de părinții lor.
Sprijinul SEN înlocuiește planul individual de educație (IEP), dar unele școli pot folosi în continuare IEP.
Într-un număr mic de cazuri în care dificultățile copilului nu se îmbunătățesc și nu par a fi înregistrate progrese, poate doriți să solicitați o evaluare mai completă care să acopere toate aspectele dezvoltării copilului dumneavoastră.
Aceasta ar duce la elaborarea unui plan educațional mai formal pentru copilul tău, cunoscut sub numele de plan de sănătate pentru educație (EHC).
Acest lucru stabilește care sunt nevoile educaționale ale copilului dvs. și suportul necesar pentru a răspunde acestor nevoi într-un document revizuit în mod oficial în fiecare an.
Accesați GOV.UK pentru mai multe informații despre copiii cu nevoi educaționale speciale și cu dizabilități (SEND) .